Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga ook wel Ashtanga Vinyasa Yoga genoemd, is een dynamische yoga vorm. Deze yogavorm is bedoeld voor iedereen en wordt bij Yoga Jiva gegeven volgens de traditie van
Sri K.Pattabhi Jois (1915 - 2009). 
Kenmerkend voor Ashtanga Yoga is, dat je ademhaling de leidraad vormt voor een vaste opeenvolging van houdingen ook wel asana's genoemd. 
Met behulp van de houdingen en je ademhaling leer je hoe je geest en lichaam met elkaar in verbinding staan.
Je leert daardoor je grenzen kennen en deze te respecteren. Je zult ervaren dat het mogelijk is om vanuit respect je werkelijk te
ontspannen en vervolgens innerlijk te groeien.
Je begint met de Primary Serie. Deze reinigt je lichaam. Door het uitvoeren van de houdingen wordt je bloed verwarmd, waardoor gifstoffen via transpiratie het lichaam verlaten.
Je reinigt hierdoor niet alleen je lichaam maar ook je geest. Met het onder controle brengen van de geest worden de 6 gifstoffen die het spirituele hart omringen verdreven.

De zes gifstoffen zijn: 

Kama   = Begeerte
Krodha  = Woede
Moha  = Bedrog
Lobha  = Hebzucht
Matsarya   = Luiheid
Mada  = Jaloezie


Daarnaast ontwikkel je kracht, flexibiliteit en een betere conditie.
In het Sanskriet wordt de Primary serie ook wel 'Yoga Shikitsa' genoemd wat yoga therapie betekent.

Wat betekent Ashtanga Yoga letterlijk?

Ashta = acht, Anga = ledemaat, Yoga = verbinding => De acht ledematen van yoga.
Patanjali, de schrijver van de yoga soetra’s omschreef de acht gezichtspunten of ledematen van yoga als de takken van een boom.
Zijn 195 soetra’s (korte spreuken), beschrijven het doel van Yoga, de vele oefeningen, de obstakels waar je tegenaan kunt 
lopen en manieren om deze uit de weg te ruimen.  Ze helpen je stapje voor stapje dichter bij jezelf te komen.
Sri. K. Pattabhi Jois combineerde Patanjali's yoga soetra's, klassieke hatha yoga houdingen en de filosofie uit de Bhagavad Gita 
in een systeem dat leidt tot spirituele transformatie. 
yoga jiva 38

De acht ledematen van yoga zijn:

Yama’s Sociaal gedrag /ethiek
Niyama’s Individueel gedrag 
Asana’s Houdingen 
Pranayama Adembeheersing (adem verbindt lichaam en geest)
Pratyahara Beheersing van de zintuigen (naar binnen keren)
Dharana Concentratie
Dyana Meditatie
Samadhi Staat van vreugde en vrede

NIEUW: 10 weeks Ashtanga Introductieprogramma,
               start zaterdag 4 mei, van 8.45 - 10.00 uur 

Heb je al vaker geprobeerd een Ashtanga practice op te bouwen of Is Ashtanga Yoga nieuw voor je,
meld je dan aan voor dit unieke 10 weeks Ashtanga Introductie programma.
Je leert tijdens dit programma het fundament bouwen voor jouw practice.
Er wordt stilgestaan bij: de ademhaling, concentratie technieken en de eerste houdingen van de Primary serie. 
Al na de eerste les mag je tijdens dit programma onbeperkt de Ashtanga Mysore lessen volgen.
Mocht je om wat voor reden dan ook niet in staat zijn om het introductieprogramma bij te wonen dan kun je ook starten in een Mysore Style les.
Ook als je power yoga leuk vindt en nieuwsgierig geworden bent waar deze dynamische yogavorm van afgeleid is, is dit programma een aanrader. 

Je maakt kennis met: Wat is Ashtanga Yoga?

  • Basis ademhalingstechniek met gebruik van de bandha's
  • Drishti
  • Suryanamaskara A en B, (zonnegroet A&B) het fundament van je practice
  • Staande houdingen, om je kracht en evenwicht op te bouwen,  "balans zoeken"
  • Rustgevende eindhoudingen (eindserie) voor je ontspanning, oefen in het "loslaten"

Wat is Mysore Style?

Mysore Style is de traditionele lesvorm van Ashtanga Yoga. In deze les beoefen je de Ashtanga Yoga-reeks wel in een groep, maar in je eigen tempo. De docent  loopt rond, corrigeert je houding, brengt je dieper in de pose en helpt je verder met aanleren van de juiste volgorde van de poses.
Mysore Style Yoga is de meest complete en meest traditionele manier om Ashtanga Yoga te beoefenen. Het is als een privé les, maar dan in groep.

Hoe ziet zo'n les er dan uit?

Iedereen is bezig mijn zijn eigen practice.  De één doet de zonnegroet, de ander zit diep voorovergebogen, weer een ander staat in een boog achterover of kaarsrecht op het hoofd. In de Mysore Style klas oefenen beginners en gevorderden naast elkaar. Het maakt niet uit of je nu al tien jaar aan Ashtanga yoga doet of je net begonnen bent, iedereen oefent net zo gedisciplineerd en geconcentreerd zijn eigen reeks en leert elke les weer iets bij. Het idee, Mysore Style Yoga is alleen voor gevorderde yogi's is berust op een misverstand. Deze lesvorm is ook perfect voor beginners: ideaal zelfs!

Volgorde asana's (houdingen)

Eerst de zonnegroeten, dan staan, zitten, liggen en tot slot de eindserie. Elke Ashtangi weet dat de volgorde van de poses staat als een huis.
De reeks is door de meesters zorgvuldig uitgedokterd en gebaseerd op duizenden jaren oude principes en teksten. Zou je er wat poses tussenuit halen, dan doe je jezelf tekort.
Elke asana maakt je lichamelijk en geestelijk klaar voor de volgende asana. De Ashtanga-series zitten bijzonder intelligent in elkaar.

Eén op één begeleiding

Vanwege de één-op-één-begeleiding is de rol van de docent essentieel. Zij/hij ziet waar je lichaam toe in staat is, fluistert instructies toe en corrigeert je houdingen manueel.
Dankzij deze aanpak leer je elke les bij. Jouw lichaam is daarnaast ook een belangrijke lesgever. Luister naar je spieren, pezen en ademhaling, zij geven duidelijk hun grenzen aan.
Heb je last van een blessure? Vertel het voorafgaand aan je les. Dat is géén reden om geen practice te doen. Integendeel: je practice werkt juist helend.

Je eerste Ashtanga Mysore les

Je voelt je misschien een beetje onzeker of onder de indruk. Dat is heel normaal. Dit gevoel zal snel verdwijnen.
Je komt in stilte binnen en start wanneer je wil. Liefst kom je ten laatste één uur vóór de eindtijd van de les. 
Zorg ervoor dat je vóór de eindtijd van de les klaar bent met je rusthouding. Het is belangrijk dat je deze houding altijd ongeveer 5 tot 10 minuten laat duren.

Geef het minimaal 3 maanden de tijd

Deze lesvorm wordt vaak in het begin als uitdagend ervaren vanwege het feit dat je lichaam en geest tijd nog hebben om te leren focussen. Discipline is hierbij ook een belangrijke factor.
Mede om deze reden is het advies om de Mysore Style lesvorm minimaal drie maanden de kans te geven.
Eenmaal gewend aan deze lesvorm zul je ervaren dat je practice verandert en intenser wordt.
Het wordt een meditatie in beweging omdat je je vanzelf aan de vaste volgorde van de houdingen houdt. Zo ontstaat steeds meer rust en ruimte in je geest. 
Na je eerste les kun je thuis al gelijk aan de slag met een practice van circa 15 minuten. 

Ashtanga Mysore Style 

De vaste reeks Ashtanga houdingen wordt in deze les door iedereen in de groep op zijn of haar tempo uitgevoerd. Je krijgt, daar waar nodig individuele begeleiding van de docent.
Je wordt dieper in een houding geholpen, of gecorrigeerd. Je leert de Primary Series in je eigen tempo en daarom de manier om de serie te leren. 

Mysore style wordt dagelijks gegeven

NIEUW: Ashtanga Led class op zondagochtend, vanaf 10 maart 2019

Doe je een Mysore of home practice tot en met Virabhadrasana B dan ben je iedere zondag om 8.30 uur welkom bij de Ashtanga Half Primary Ledclass.

Voor het meest recente overzicht van alle Ashtanga lessen kijk hier

 

blad

© Yoga Jiva 2019 - Website: Van Dongen Design

logo

Yoga Jiva
Moussaultstraat 9
5721 KE Asten

T: 06 20 28 57 04
E:

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met ons cookiebeleid.