Yoga Nidra

Diepe ontspanning

Een moment van ontspanning vinden is lastig in deze moderne tijd. Het leven gaat snel en we gunnen onszelf geen tijd om tot rust te komen.
We krijgen veel prikkels binnen en vliegen van hot naar her. We gaan van doel naar doel en worden geleefd in plaats van dat we proactief de richting van ons eigen leven bepalen. 
We raken doordoor verstrikt in het alsmaar sneller wordende leven en vragen veel van onszelf. Wat ontbreekt is: een moment van diepe ontspanning. Even niets moeten...

Voor wie?

Yoga Nidra is voor iedereen die behoefte heeft aan ontspanning. Tijdens de les leer je om jezelf bewust te ontspannen, natuurlijk te ademen, je lichaam te voelen en de kracht te ervaren van het hier en nu. 
We beginnen met een korte meditatie, en rustige yogahoudingen, afgehankelijk van het thema van les. Houdingen die je lichaam en geest voorbereiden op een diep Yoga Nidra meditatie. 

Yoga Nidra

bowls

Na de yogahoudingen volgt Yoga Nidra - de techniek voor de diepte ontspanning. Tijdens deze liggende meditatie word je begeleid om lichamelijke en geestelijke spanningen geleidelijk los te laten. De spierspanningen en stress in je lichaam nemen af en je bloeddruk en hartslag dalen. Dit heeft een helende werking op je lichaam en geest.  

Ademhaling

Je ademhaling is een belangrijk onderdeel van deze les. In het dagelijkse leven zijn we vaak bezig met het verleden of met de toekomst, 
onze geest kan niet ontspannen, raast maar door waardoor je vergeet om NU te leven.
Je leert om je bewust te worden van je natuurlijke ademhaling. Wanneer je stress of spanning ervaart wordt onze ademhaling oppervlakkig. 
Bij een verkeerde ademhaling raakt de natuurlijke ademhaling verstoord, waardoor we te snel, te oppervlakkig en te hoog (de borst beweegt in plaats van de buik) ademen.
Met als gevolg: kortademigheid, druk op de borst, duizeligheid, onrust, hyperventilatie, slaapproblemen, nek- en rugklachten, hoofdpijn, concentratieproblemen, burn-out en vermoeidheid.
Door verkeerd ademhalen kunnen serieuze gezondheidsproblemen ontstaan.
Soms zijn er lichamelijke oorzaken, zoals een luchtweginfectie of een klaplong, maar meestal is verkeerd ademen het gevolg van (chronische) stress.

Ondersteuning 

Yoga Nidra ondersteunt het genezingsproces, zowel bij acute ziekten als bij chronische ziekten o.a:

Slaapstoornis

Bij slaapstoornissen kunnen we verschillende soorten storingen onderscheiden:Moeite om in te slapen, storingen in het doorslapen, vaak wakker worden, te vroeg wakker worden en niet meer kunnen doorslapen, verstoring van het adem- en bewegingsapparaat tijdens de slaap. Deze slaapproblemen leiden in de meeste gevallen tot oververmoeidheid overdag en soms angst om naar bed te gaan. Yoga Nidra vermindert vermoeidheid omdat de gemiste slaap ingehaald kan worden door Yoga Nidra (een half uur Yoga Nidra staat gelijk aan vier uur slaap). De algehele lichamelijke en geestelijke ontspanning die door Yoga Nidra tot stand komt helpt om het slaapgedrag beter te reguleren en weer in een ontspannen slaapritme te komen.

Burn-out

Burn-out is een toestand van psychische en lichamelijke uitputting. Deze uitputting gaat vaak gepaard met symptomen als hoofdpijn, slaapproblemen, spierspanningen, rugpijn of pijn in de gewrichten. Door Yoga Nidra leer je jouw eigen energie beter kennen. Je leert om jouw eigen grenzen aan te voelen en af te bakenen. Bovendien groeit je zelfvertrouwen en kun je je behoeften beter naar de buitenwereld communiceren.

Chronische pijn

Onder chronische pijn verstaan we pijn die langer dan 3 maanden duurt en steeds weer terugkomt. Met Yoga Nidra leer je voelen waardoor de pijn veroorzaakt of versterkt wordt en waar in je lichaam de pijn precies zit. De uitgebreide ontspanning zorgt ervoor dat je de pijn kunt beïnvloeden en spanningen op kunt laten lossen.

Hoge bloeddruk

Door de ontspanning tijdens Yoga Nidra verwijden de bloedvaten zich en daalt de bloeddruk. Yoga Nidra brengt de bloeddruk in evenwicht en mensen met een te lage bloeddruk, brengen deze op een normaal niveau. Dat gebeurt ook bij mensen met een te hoge bloeddruk.

Zwangerschap

Tijdens de zwangerschap ondergaat het lichaam sterke hormonale veranderingen en moet het lichaam extra energie aanmaken zodat het kind zich goed kan ontwikkelen. Dit kan leiden tot grote vermoeidheid en in deze periode kunnen diverse lichamelijke klachten optreden. Yoga Nidra geeft rust en overgave, eigenschappen die juist tijdens de zwangerschap zo van belang zijn voor moeder en kind. Het brengt ontspanning en verminderd vermoeidheid.

Stress

Bij stress is de prikkeloverdracht van het vegetatieve zenuwstelsel verstoord. Het vegetatieve zenuwstelsel is het zenuwstelsel dat systemen zoals bloeddruk, ademritme, spijsvertering en hartslag reguleert. Verstoringen in de functie van dit zenuwstelsel leiden tot symptomen als rusteloosheid, prikkelbaarheid, slapeloosheid, duizeligheid, kortademigheid, verkrampingen in spiergroepen, hartklachten, maagkramp, verstopping of diarree of hoofdpijn. Yoga Nidra leidt ertoe dat de beide samenwerkende vegetatieve zenuwstelsels (de sympathicus, die verantwoordelijk is voor de activering van de systemen, en de parasympathicus, die de ontspanning regelt) weer met elkaar in harmonie komen. Daardoor worden de lichamelijke en geestelijke symptomen verzacht en gekalmeerd.

Overgangsklachten

Tijdens de overgang ondergaat het vrouwelijk lichaam hormonale veranderingen waardoor symptomen als opvliegers, haaruitval, migraine, geheugenzwakte en depressieve buien kunnen ontstaan. Yoga Nidra ondersteunt het accepteren van deze veranderingen en brengt het hormonale systeem in balans waardoor deze symptomen verminderen.

Angststoornissen

Angststoornissen zijn stoornissen die geen specifiek verband hebben met bepaalde organen. De angst voor een situatie of ongespecificeerde angsten staan hierbij op de voorgrond. Soms kun je niet verklaren waarom je ineens last hebt van overmatig zweten, hartkloppingen, duizeligheid, trillen van arm of beenspieren, hoofdpijn en zo meer. Een angststoornis zou hiervan de oorzaak kunnen zijn. Door middel van Yoga Nidra komen lichaam en geest in een ontspannen rusttoestand. De angst verminderd en verdwijnt op de achtergrond waardoor je makkelijker los kunt laten. Hierdoor wordt het zelfvertrouwen versterkt en komt er een positief tegenwicht. Waardoor er een nieuw perspectief komt voor de omgang met angst en het vormgeven van je leven.


Wil je ervaren wat Yoga Nidra voor jou kan betekenen, meld je dan hier aan voor een gratis proefles. 

 

blad

© Yoga Jiva 2019 - Website: Van Dongen Design

logo

Yoga Jiva
Moussaultstraat 9
5721 KE Asten

T: 06 20 28 57 04
E:

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met ons cookiebeleid.